Digitalt undervisningsmateriell i faget mat og helse

I en tid hvor vi må møtes på andre arenaer enn normalt, har Unge Kokker laget en digital pakke til bruk i faget mat og helse. Målsetning er å bidra til at elevene vil få sluttvurdering i faget. Tilgangen i Trøndelag er gratis.

Unge Kokker har tatt utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen for faget mat og helse, og har brukt sin årelange erfaring med kurs for unge og satt sammen en pakke med et variert innhold. Det skal være enkelt å følge for de som ikke har laget så mye mat, samtidig som de som er mer drevne skal finne gode tips.

Digitalt undervisningsmateriell i faget mat og helse

Det er laget fem videoer med tema som baking, grønnsaker tilberedt på ulike måter, steking av fisk og kyllingfilet og smoothie. Det følger også med oppskrifter, fremgangsmåte, håndvaskregler og quiz.

Videoene og pålogging finner du på hjemmesiden vår :
Be om tilgang her

En viktig del av arbeidet til Unge Kokker er ungdomsmedvirkning. I forbindelse med utvikling av filmene har Ron Rokhaug stått bak kameraet.  Han går siste året på Ole Vig Videregående skole og tar Vg3 Media og Kommunikasjon. Filmene er laget med støtte fra Gjensidigestiftelsen.

Vi håper dette skal bidra til kunnskapsøkning for å lage sunne og enkle matretter, ta gode matvalg og ikke minst inspirere til matglede for barn og unge.

Kontaktperson Unge Kokker: 
Gita Aspen Kolltveit
Daglig leder og folkehelsekoordinator
Mobil: 95814338
Epost: gita@ungekokker.no

Standpunktvurdering og hjemmeundervisning

Fylkesmannen i Trøndelag informerer om standpunktvurdering og hjemmeundervisning nå når elevene har fått deler av opplæringen via fjernundervisning.

Fylkesmannen vil spesielt bemerke at:

«Lærerne i større grad har brukt handlingsrommet i læreplanene. Elevene har vist kompetanse i fagene også i hjemmeundervisningsperioden. Mange skoler bruker fortsatt tradisjonelle vurderingssituasjoner som tentamen og heldagsprøver. Dette er ikke nødvendigvis den beste måten for elever å vise kompetanse på flere og varierte måter; ei heller å utvikle kompetanse. Disse prøvesituasjonene har kanskje ikke blitt gjennomført i år, men er erstattet av andre måter som elever kan vise kompetanse i fagene på. Vi har sett eksempler på at elever har fått vist kompetanse ved bruk av bilder og/eller film, og dialog med lærer eller med grupper av medelever. Mange lærere legger til grunn et bredere repertoar enn tradisjonelle skriftlig innleveringer. Vi har sett økt kreativitet – og mye godt arbeid! Lærere må nå bruke sin innsikt i, og kjennskap til, elevenes kompetanse i hjemmeundervisningsperioden når det skal settes standpunktkarakter.»

«Noen av fagene kan ha blitt skadelidende i hjemmeundervisningsperioden. I så fall er det ingenting i veien for at disse fagene får mer tid i sluttvurderingsperioden. Bruk handlingsrommet!».

Vi håper dette skal bidra til kunnskapsøkning for å lage sunne og enkle matretter, ta gode matvalg og ikke minst inspirere til matglede for barn og unge.

Fylkesmannen i Trøndelag