Sosiale medier: En jungel av helseinformasjon

De siste årene har sosiale medier blitt en stadig mer viktig plattform for helseinformasjon, og kanskje særlig for unge – over 90% av norsk ungdom mellom 9-18 år bruker sosiale medier. Denne informasjonen er med å danne grunnlaget for de personlige helsevalgene vi tar. En forskningsartikkel fra 2020 peker på at offentlig informasjon kan gå tapt i «støyen» fra påvirkere og reklame. Ifølge artikkelen må folkehelseaktører vurdere hva som kan gjøres for å motvirke strømmen av ukvalifisert helseinformasjon i sosiale medier.

Påvirkere og influensermarkedsføring

En påvirker, eller influenser, er en person som ytrer seg i sosiale medier og dermed kan påvirke sine følgere. Mange driver også med influensermarkedsføring, hvor annonsører betaler dem for å reklamere for produkter og tjenester. Det kan for eksempel være kosttilskudd.

Jungeltelegrafen og trendsettere er ikke noe nytt, men før i tiden hadde man et begrenset nettverk og dermed begrensede muligheter til å nå ut med et budskap. I dag kan påvirkere potensielt nå ut til titusenvis av mennesker. Helse, trening og kosthold er populære temaer, og mange finner inspirasjon til hva de skal spise og hvordan de skal trene gjennom sosiale medier.

“Jeg opplever at jeg blir bombardert med masse tips om helse og kosthold i media”, forteller Sofia (19), som er matambassadør for Unge Kokker.

Forskningsstudien tyder på at det deles mye uriktig informasjon om helse og kosthold, og at dette kan ha negative konsekvenser. Der helseinformasjon fra offentlige kilder er kvalitetssikret, kan privatpersoner dele hva man vil, uten noen form for faktasjekk. Man trenger ikke ha utdanning eller være helsepersonell for å dele helsetips på nett. I tillegg til påvirkere finnes det boter som er programmert til å dele informasjon som ikke nødvendigvis er riktig.

Det har for eksempel vært tilfeller hvor bloggere har tipset om høyere doser av kosttilskudd enn hva som er anbefalt daglig dose fra produsent og helsemyndigheter. En annen utfordring er at det deles feilinformasjon om restriktive dietter.

Ikke bare negativt

Sofia påpeker likevel at helseinformasjon i sosiale medier ikke bare er negativt:

“Det er både en bra og dårlig ting at mange uten helsefaglig bakgrunn deler informasjon om helse i sosiale medier. På den ene siden synes jeg at det bare er positivt at folk utenfor helsevesenet engasjerer seg i sånne saker, fordi det kan komme frem på en mer allmennfattelig måte. På den andre siden så kan det være farlig, fordi det er så enkelt for hvilken som helst person å dele informasjon i mediene nå til dags. Da risikerer man også å få spredt masse falsk informasjon. Dette begynner å bli et problem når publikumet ikke er kildekritisk og ikke dobbeltsjekker at det de nettopp har lest eller hørt faktisk er sant.”

Kildekritikk

Når det deles så mye forskjellig informasjon om mat og kosthold kan det virke forvirrende. Det er ikke sikkert ungdom har de riktige verktøyene for å vurdere og forstå den informasjonen de får gjennom sosiale medier. Hvordan skille mellom god og dårlig informasjon? Hvordan vite hva som er smart mat, når det er så mange ulike meninger? Hvordan vite hvor man skal henvende seg med spørsmål om helse?

Sofia har noen gode tips til hvordan du kan bli mer kildekritisk i sosiale medier:

“Mine råd er å vurdere hvem/hva det er som formidler informasjonen. Er denne personen eller denne nettsiden pålitelig? Har denne personen for eksempel noe helsefaglig bakgrunn? Hvis du kjenner noen som har helsefaglig bakgrunn, så kan du dobbeltsjekke informasjonen ved å spørre dem om det stemmer eller ikke. Du kan også søke det opp på nettet ved å bruke en kilde du vet er til å stole på”

Hun legger til at nettvett er viktig: “Vær veldig forsiktig med hvem du følger på sosiale medier. Det er fort gjort å danne seg en falsk realitet der du er omringet av mennesker som har “perfekte” liv. Folk viser bare det de vil at folk skal se. Vær varsom over hva du ser og hva som er sant. Dette gjelder ikke bare informasjon om helse, men generelt”

Her finner du Ung.no sin sjekkliste for kildekritikk

Unge Kokker er opptatt av ungdomsmedvirkning, og i 2021 involverer vi flere hundre ungdommer inn i vårt arbeid med sosiale medier gjennom prosjektet BliMed2021. Ungdommen selv skal produsere innhold for å inspirere og motivere til en helsefremmende livsstil. Samtidig anerkjenner vi behovet for at ungdom lærer å kritisk vurdere den informasjonen de kommer over, og at det er et behov for at myndigheter og fagpersoner innen helse gjør seg mer synlige i sosiale medier.

Kilder:

Lynn et al: Sorting the Healthy Diet Signal from the Social Media Expert Noise: Preliminary Evidence from the Healthy Diet Discourse on Twitter

Medietilsynet: Barn og medier 2020