«Nudging» for smartere matvalg
Kan vi gjøre det enklere for barn og ungdom å velge sunt?
Ja, mye tyder på det! En ny studie fra Danmark viste at plassering av varer i kantines kjøleskap påvirket elevenes valg av drikke. Plassering av vann og juice i øyehøyde og brus og energidrikk nederst i kjøleskapet, førte til at elevene valgte mer vann og juice enn tidligere. Etter en uke falt kantinens salg av brus og energidrikker. Les mer om den spennende studien her.
«Nudging» eller på norsk, «dulting/dytting», er et begrep som brukes om små tiltak som har som mål å påvirke folks handlinger i ønsket retning. F.eks. kan plassering av mat i kantinen og i butikken, påvirke om forbrukere velger å kjøpe denne maten eller ikke. Enkle triks, som det å øke synligheten av sunn mat, tilby oppkuttet frukt og bruke attraktive navn på sunne matvarer, har vist å påvirke barns matvalg.
Les mer om hva Nibio skriver om nudging her.
Innsikt fra forskning på nudging, kan gi oss viktig informasjon om hvordan vi kan tilrettelegge for sunne og smarte matvalg for barn og ungdom. Test f.eks. hva som skjer når du setter frem oppkuttede grønnsaker og dipp neste gang du er med vennegjengen eller familien. Sjansen for at dere spiser litt mer grønnsaker den dagen er stor! Test f.eks. en av disse digge dippene.